Tom Roos – een bekend gezicht voor onze medewerkers – begon enkele jaren geleden zijn carrière bij de Roos Groep met een management traineeship. Daarna vervulde hij een functie binnen het marketing en lean management waarbij procesoptimalisatie zijn voornaamste taak was. Inmiddels is hij gegroeid tot operationeel directeur, maar ook daar stoppen zijn ambities niet en daar zegt hij zelf het volgende over: “Het is eigenlijk de bedoeling dat ik het bedrijf op korte termijn ga overnemen.”

Wat houdt je functie in?

Op dit moment ben ik verantwoordelijk voor alle divisies, dus zowel Nederland als België. Hierbij stuur ik alle managers boven de divisies aan en aan het einde van dit jaar moet ik een team klaar hebben staan waar ik de nieuwe fase mee ga verwerkelijken.

Wat is je grootste uitdaging bij de Roos Groep tot nu toe?

Veranderingen hebben altijd veel impact en dat besef ik maar al te goed. Toch moet een organisatie met de tijd meebewegen om zichzelf te verbeteren. Het is daarbij een grote uitdaging om ook onze medewerkers zo ver te krijgen dat ze de essentie daarvan inzien. Verschillende medewerkers werken al een lange tijd voor ons bedrijf en die hebben vaste patronen ontwikkeld. Mocht daar iets in veranderen, dan kan dat voor hen nog wel eens lastig zijn. Zo hebben we een tijdje geleden een app doorgevoerd waar de medewerkers hun uren in konden verwerken. Dat zijn van die onderdelen die een bedrijf verbeteren, maar we merken dat verschillende medewerkers toch moeite hebben met dergelijke veranderingen. Het is dan een flinke uitdaging om hen te overtuigen van het belang.

Hoe overtuig je hen in deze situaties?

Ik benoem de voordelen t.o.v. het beginpunt en demonstreer het eindpunt. Zo kunnen deze medewerkers er een beeld bij vormen wat natuurlijk beter werkt dan abrupt een verandering aankondigen. Voorheen hadden we bijvoorbeeld een grote hoeveelheid papierwerk. Met de komst van een overzichtelijke digitale oplossing, konden we deze hoeveelheid aanzienlijk verminderen. Tevens werkt dit ook een stuk sneller, doordat je niet alles meer met pen en papier hoeft te doen en simpelweg je telefoon kan gebruiken. Dit alles doen wij communiceren met de medewerkers, zodat zij dit ook zelf kunnen zien en ervaren. Concluderend hebben veranderingen tijd nodig, maar met de juiste begeleiding en communicatie kunnen wij het een stuk aangenamer maken voor onze medewerkers.

Tom Roos

De Roos Groep heeft duurzaamheid hoog in het vaandel staan en schenkt hier met cementbeton, glasvezel deuvels en glasvezel ankerstaven al veel aandacht aan. Wat zijn de doelen op dit gebied?

Vorig jaar hebben wij maar liefst 350 zonnepanelen op ons dak laten leggen. Ook zijn we nadrukkelijk op zoek naar een een vervanger voor beton om zo duurzaam mogelijk projecten te kunnen realiseren. Daarbij hebben we contact met andere gespecialiseerde partijen die onderzoek doen naar de mogelijkheden op dit gebied. Zij kijken bijvoorbeeld of cement vervangen kan worden door een ander chemisch middel. Daarbij blijft de verhouding hetzelfde met het verschil dat in het nieuwe middel geen cement meer aanwezig is. Een andere ontwikkeling die we nauwlettend in de gaten houden, zijn elektrische bussen. Momenteel halen deze voertuigen nog niet de gewenste kilometerrange en dat komt vooral door de zware lading of door de aanhanger. Het is even afwachten of dit in de toekomst wel mogelijk is.

Hoe handelt de Roos Groep in moeilijke situaties?

De Roos Groep wil zich voortdurend onderscheiden op het gebied van service en kwaliteit. Een klant moet ons na de realisatie minimaal een acht of een negen geven. Wij begrijpen dat ons vak relatief veel risico’s met zich meebrengt en er kunnen altijd dingen misgaan bij het verwerken van beton. We proberen fouten en risico’s aan de voorkant te voorkomen, maar ook bij fouten moeten we kunnen schakelen en de klant zo goed mogelijk helpen. Zo moeten de klanten ook bij fouten terug willen komen door o.a. een goede service en het meedenken in oplossingen.

Hoe ervaar jij het belangrijke aspect veiligheid binnen de Roos Groep?

Wij vinden veiligheid ontzettend belangrijk, maar we denken ook aan onze medewerkers. Zo hebben we in het verleden een helmplicht gehad waarbij de medewerkers te allen tijde een helm moest dragen. Dit kon irritaties veroorzaken door bijvoorbeeld het hete weer en dat is ook de reden dat we deze verplichting hebben laten vallen. Vandaar dat de leidinggevende van de ploeg nu beslist of het noodzakelijk is om een helm te dragen bij bepaalde werkzaamheden. Het aspect veiligheid brengt verder nog een aantal obstakels met zich mee. Je hebt bijvoorbeeld medewerkers die veel liever hun eigen kleding dragen dan onze oranje reflecterende kleding. In de wet staat dat de boven- en onderkleding signalerend moet zijn en daarom blijven we benadrukken dat zij echt onze kleding moeten dragen. Toch begrijpen wij deze medewerkers ook wel, want momenteel is er gewoon geen fijne reflecterende kleding op de markt die van katoen is gemaakt en lekker doorlucht. Er wordt daarom een gulden middenweg gezocht waarbij ze wel signalerende kleding moeten dragen, maar de helm in niet noodzakelijke situaties niet gedragen hoeft te worden. De Roos Groep is momenteel ook druk bezig met een veiligheidsladder. Hierbij wordt er gekeken naar de huidige veiligheidssituatie en hoe goed veiligheid in de cultuur van het bedrijf heerst. Enerzijds valt er hier zeker nog wat te verbeteren en anderzijds kunnen we ook al een hoop positieve punten benoemen. Zo moeten we nu nog van bovenaf de essentie van een hesje benadrukken, terwijl dat eigenlijk andersom zou moeten zijn. Bij het dragen van dergelijke beschermingsmiddelen is de kans groter dat een medewerker heel thuis komt en in het ideale geval zouden ze daar zelf de noodzaak van zien.

Wat zijn de voordelen van het werken bij de Roos Groep?

Het is een groot voordeel dat wij een familiebedrijf zijn waardoor je geen nummertje bent. Met honderd man zijn we nog een relatief klein bedrijf en dat maakt het in mijn ogen allemaal nog heel persoonlijk. Daarnaast besteden we bij de Roos Groep veel aandacht aan onze medewerkers en dat begint al als ze binnenkomen. We gaan direct veel in gesprek en vragen geregeld of ze ergens tegenaanlopen of dat ze ergens nog hulp bij nodig hebben. Op korte termijn zullen we ook een relatief jonge directie krijgen die korter op de nieuwe generatie zal staan en zo het generatieverschil zal verkleinen. Al met al kunnen onze medewerkers alles krijgen – cursussen, heftruckrijbewijs, etc. – als ze kunnen aantonen dat het voor hen en het bedrijf voordelig is.

Roos Groep-8

Hoe zorgt de Roos Groep voor een fijne werkomgeving?

Direct bij de ontvangst besteden wij veel aandacht aan onze medewerkers. Onze HR-medewerker ontvangt je en geeft een nauwkeurige uitleg over hoe het allemaal werkt binnen het bedrijf. Nadien ontvangen ze een personeelshandboek met alle wetenswaardigheden, zodat ze aan de voorkant al weten hoe wij procedures inrichten. Daarnaast zijn we bezig met een kort handboekje waar alles staat over ziekmelden en andere belangrijke informatie. Hiermee willen wij direct laten zien dat onze nieuwe medewerkers worden betrokken bij de organisatie en dat wij ze ontzettend waarderen. Tot nu toe ken ik nog iedereen bij naam en dat is bij veel organisaties wel anders. Ook probeert de directie en/of leidinggevende regelmatig op de locaties langs te gaan. Tot slot organiseren we regelmatig borrels, personeelsfeesten en dergelijke, maar ik denk dat vrijwel ieder bedrijf dit doet.

Hoe zorgt de Roos Groep ervoor dat de bedrijfscultuur onder haar medewerkers leeft?

Door regelmatig met de medewerkers in gesprek te gaan. Dat begint eigenlijk bij het continu vragen hoe he ze bepaalde aspecten zelf zien en het voeren van evaluatiegesprekken. Hierbij hanteren we een nieuwe methode waarbij er geen punten worden gekoppeld aan verschillende onderdelen, maar juist andersom. Wij vragen hen wat ze van het bedrijf vinden en hier moeten ze punten aan koppelen. Daaruit volgen adviezen waar wij aan moeten werken om nog een fijnere werkplek te creëren t.o.v. het voorgaande jaar. Dat zorgt ervoor dat de medewerkers veel input hebben en gehoord worden. Bovendien ben ik nog relatief jong en daardoor is de drempel lager om mijn kantoor binnen te wandelen en te komen klagen of verbeterpunten aan te dragen. De medewerkers weten ook dat wij zulke zaken heel serieus nemen en hier ook echt iets mee gaan doen en mocht dat niet mogelijk zijn, dan geven we hier altijd een verklaring voor.